Amargo para mí / No sugar for me, please
Amargo
para mí
Groucho Marx decía que no es necesario tener parientes
en Kansas City para ser infeliz. Tampoco hace falta comenzar cada mañana con la
lectura del Boletín Oficial para mortificarse. Acaso sea una penitencia con que
los abogados buscan expiar sus también diarias tropelías.
Así y todo, esa lectura sirve para apreciar las obras
de la civilización. Es que uno lee una cosa tan simple como una norma y corre
el riesgo de mirarla con desdén, sin percatarse de que tras de unos pocos
renglones hay una herramienta de ingeniería social, un portento que cambiará
para siempre la vida de cada uno de los buenos salvajes que habitamos esta
tribu. Detrás de cada texto hay gentes que han analizado, estudiado, debatido,
redactado, presentado y regado con hectolitros de café (el combustible de la
función pública) aquello que modificará para siempre nuestra existencia, como
el soplo creador, el salto cualitativo que se supone le faltó encontrar al extinto
Darwin.
Es que uno no percibe los grandes cambios históricos
si está inmerso en los acontecimientos. Yo no imagino a dos romanos comentando,
mientras los bárbaros ingresaban en la ciudad, “caramba, siendo las trece y
treinta y siete del día de la fecha, en este preciso instante procedemos a dar
comienzo a la Edad Media”. A la Historia le gusta disimular, es bastante ladina,
viene desde atrás con los hechos consumados y nos pilla distraídos.
En un ejemplar del Boletín puede leerse la magnífica
ley 26871 que por todo texto dice: “Artículo 1º: Declárase al mate, como
infusión nacional. Artículo 2º: A los efectos de la presente ley entiéndese por
mate a la infusión preparada en base al alimento de yerba mate, que colocándose
en un recipiente y mojada con agua caliente, es bebida mediante una bombilla.
Artículo 3º. Dispónese, que en eventos y actividades culturales, sociales o
deportivas de carácter oficial que se encuentren previstos en las agendas
oficiales nacionales e internacionales deberá preverse la presencia de la
expresión y logotipo de Mate Infusión Nacional y la promoción de dicha bebida y
sus tradiciones. Artículo 4°: La presente ley se reglamentará en un plazo de
noventa días desde su publicación”.
La comunidad científica ha comenzado a distribuir,
para el debate, algunos papers que
recogen los primeros efectos de esta política de estado.
1. Se ha
puesto fin a la controversia sobre si el mate es una infusión o una tisana.
2. La
Argentina ha finalizado el proceso emancipador respecto de España, especialmente
en cuanto tiene que ver con cualquier imposición metropolitana sobre el uso de
las comas u otros artificios gramaticales.
3. El
retruécano de la definición nos enseña que si la infusión no es bebida
(participio de beber y no sustantivo) entonces no es mate. De modo que al
último, a ese ya lavado que despreciamos, no habremos de llamarlo mate jamás,
so pena de incurrir en ilegalidades. Será acaso un proyecto de mate, un mate en
potencia, un mate en grado de tentativa, pero jamás un mate. Por lo menos “a
los efectos de la ley”, vaya a saber uno cuáles son.
4. Dos
diputados misioneros se han presentado ante el Instituto contra la
Discriminación (570 empleados) y la Corte Suprema (ni idea, pero seguro que
muchos también) para que declaren la inconstitucionalidad de la ley por
discriminar al mate cocido y al tereré, que no encajan en la definición y por
ende han quedado fuera de la appellation
d'origine contrôlée.
5. La
República Oriental del Uruguay, que ya intentó en vano privarnos de haber
acunado a Gardel (el que nosotros habíamos birlado a Toulouse) ha pedido
incluir el punto en la próxima Asamblea General de las Naciones Unidas a modo
de protesta, y en Rocha habrá una huelga de termos caídos durante la próxima
Semana del Turismo.
6. Todavía
no se ha dictado la reglamentación con que amenaza el artículo cuatro. Tal vez
el país se apreste a crear el “ENEMA”, Ente Nacional Ejecutor para el Mate
Argentino, que una vez dotado de gente y presupuesto encarará su misión, porque
sin plata no se puede hacer ninguna revolución cultural.
No sugar for me, please
Groucho
Marx used to say: “It isn't necessary to have relatives in Kansas City in order
to be unhappy.” Nor do you have to start the day by reading the Official
Gazette to be mortified. That’s more likely to be a penance for lawyers to
expiate their daily atrocities instead.
Even
so, such daily reading exercise is useful to appreciate the works of
civilization. Upon reading something as simple as a rule, the risk is that we
look down on it scornfully, without realizing that there is a real social
engineering tool behind those few lines, a masterwork that will change the
lives of each one of the good old savages who inhabit our tribe. Behind each
text that will change our existence forever, like the Divine Breath or the
qualitative leap that the defunct Darwin missed, there are lots of people who
have analyzed, debated, drafted, submitted and irrigated it with gallons of
coffee (the main fuel of public service).
The
problem is that you can’t notice major historical developments if you are
caught up in the events. It is hard to picture two Romans saying to each other,
while the Barbarians were invading the city: “Blimey, as of today at one thirty-seven,
we will be officially entering the Middle Ages.” History has a knack for
dissimulation. It is pretty crafty in that it sneaks up on you and catches you
offhandedly with the fait accompli.
On
one issue of the Official Gazette, the wonderful Law 26871 reads as follows:
“Article 1º: Mate[1]
shall be declared as the national infusion. Article 2º: For the purposes of
this law, mate shall be construed as an infusion based on yerba mate, a
foodstuff, which, placed inside a bowl and having poured hot water on it, is
drunk by means of a straw. Article 3º: Arrangements will be made so that,
during official national and international cultural, social or sports events
the presence of the expression “Mate, National Infusion” and its logo as well
as the advertising of the drink and its traditions shall be provided for.
Article 4°: This law shall become effective within ninety days from
publication.”
The
scientific community has begun to circulate a few papers on the primary effects
of such state policy for debate.
1.
This law puts an end to the controversy of whether mate is an infusion or an
herbal tea.
2.
Argentina has finalized the emancipating process from Spain, in particular when
it comes to any metropolitan enforcement on the use of commas or other grammar
rules.
3.
The pun in the definition shows us that, if the infusion is not drunk (as in
the past participle of the verb to drink and not as being in a temporary state
in which one’s abilities are affected by alcohol) it is therefore not
considered as mate. So the very last mate, the one that is watery and stale and
nobody wants to drink, shall no longer be called mate, under penalty of
liability. If anything, it will be a wannabe mate, a potential mate, an
attempted mate but never a mate. At least, that is “for the purposes of the law”,
who knows which ones.
4.
Two congressmen from the Province of Misiones[2] have made a claim to the
Institute against Discrimination (570 employees) and the Supreme Court (no clue
as to how many, but I’m sure lots of employees work there as well) so that this
law is declared unconstitutional for discriminating against mate cocido[3] and tereré[4], which do not fit in the
definition and are therefore left outside the scope of the appellation
d'origine contrôlée.
5.
The Oriental Republic of Uruguay, which tried in vain to disenfranchise us from
having cradled Carlos Gardel (the tango composer and singer that we had
snatched from Toulouse to begin with), has requested in protest that this point
be included in the agenda of the next UN General Assembly. In addition, during
the next Tourism Week in the Uruguayan city of Rocha, there will be a hot water
thermos strike.
6.
The regulation that Article 4 threatens with has not been enforced yet. Maybe
the government has yet to establish the “ENEMA”, (the acronym in Spanish for
the National Enforcement Agency for Argentinian Mate), which, once the staff is
recruited and the budget provided for, will set out to work on its mission,
because no cultural revolution can be achieved without money.
[1]TN:
Pronounced “mah-tay”
[2]TN:
Misiones is the region where yerba mate is produced.
[3]TN: A
version of mate that is traditionally prepared by boiling yerba mate in water,
then strained and served in cups. Source: en.wikipedia.org
[4]TN:
Similar to mate but prepared with cold rather than hot water, and in a slightly
larger vessel. Source: en.wikipedia.org
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